Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu müjdeyi verdi: İki katına çıkacak
Gayrettepe – İstanbul Havalimanı Metro Hattı’nın son halkası olan Gayrettepe – Kağıthane Metro Hattı’nın açılışı yarın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından gerçekleştirilecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, NTV’de sık sorulan soruları yanıtlayarak planlanan projeleri anlattı.
TAŞINAN YOLCU SAYISI İKİ KAT ARTACAK
İstanbul Havalimanı’nın önemli bir potansiyele sahip olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, şöyle konuştu: İnsanların bir an önce buraya gelmesini istiyoruz.” söz konusu.
Bakan Uraloğlu, metro hattının yarın açılacak bölümüyle birlikte taşınan yolcu sayısının günlük olarak iki katına çıkacağı bilgisini vererek, şöyle konuştu: Artık yer üstü bize yetmiyor. Yollar, binalar, yaşam alanları yaptık. Artık yer altına inmemiz gerekiyor. Dolayısıyla yeraltına indiğimiz her proje doğru projedir.“dedi.
Bakan Uraloğlu’nun açıklamaları şöyle:
“İstanbul Havalimanı önemli bir potansiyele sahip olan ve Avrupa’da ilk olan havalimanımızdır. İnsanların buraya çok hızlı ulaşmasını istiyoruz. Hasdal, Kemerburgaz, Göktürk, Gayrettepe gibi yerleşim yerlerine ulaşım sağlayacak bir metro hattıdır. Kağıthane bölgeleri.
Toplam uzunluğu 37,5 kilometredir. 34 kilometrelik kısmı geçen yıl açtık. Bu bölüm biraz daha güçlü olmakla birlikte, özellikle yerleşim yerlerinin, bazen de tarihi eserlerin olduğu yerlerde yer sorunu olan alanlar nedeniyle bazen geride kalmıştır. Şimdi 3,5 kilometrelik kısmı hizmete açacağız. Günlük taşıdığımız yolcu sayısını iki katına çıkaracağız.
Artık yer üstü bize yetmiyor. Yollar, binalar, yaşam alanları yaptık. Artık yer altına inmemiz gerekiyor. Dolayısıyla yer altına indiğimiz her proje gerçek bir projedir… Halen Türkiye’de 120 km/saat hızla çalışabilen ilk ve tek metrodur… Bu açıdan değerlidir.
“MURAT BEY İLE PROJELERİ KONUŞUYORUZ”
Murat Kurum’la görüşüyoruz. Murat Bey’in bahsettiği kara ulaşım tünelleri var. Metrobüs hatlarıyla ilgili yeni entegrasyonlar düşünüyor. Bunları konuşuyoruz.
Murat Bey, İstanbul’un metro ağının toplamda 1000 kilometre olması gerektiğini söylüyor… Şu anda 339 – 340 kilometre civarındayız. Bakanlığımız olarak devam eden 55 kilometrelik bir projemiz var. Bunu da eklediğinizde 394 kilometreye ulaşıyoruz.
1000’den bahsediyoruz. İstanbul’da yapılan metro hattının iki katı kadar metro hattı yapmak istiyoruz ki, İstanbul’da ulaşım artık gündemimizde olmasın.
DEPREM BÖLGESİNDE ÇALIŞMALAR
Biz mühendislerin yapılardan beklediği performanslar var. Su baskını olabilir, deprem olabilir… Öncelikle binanın afetlerden etkilenmemesini istiyoruz. Ona göre planlama yapmaya çalışıyoruz. Etkilense bile hizmete açık kalmasını istiyoruz. Üçüncü aşamada ise etkilense bile acil durum araçlarına erişim sağlayabiliyor. Dördüncü etap yıkılmamalı… Bunu bekliyoruz. Bunları 6 Şubat depreminde yaşadık. Kara ulaşım yapılarında, demiryollarında, havalimanlarında ve bağlantı hatlarında önemli hasarlar meydana geldi. Bunları yavaş yavaş ortadan kaldırdık. Deprem bölgesinde karayolu taşımacılığı artık gündemde değil. Birkaç gün içerisinde tüm otoyollarda gerekli müdahaleleri yaptık.
Hatay Havalimanı’ndaki pist büyük hasar görürken, Amik Ovası’nın tabanı yaklaşık 1,5 metreye düştü. Günlerce süren bir çalışmayla alanı acil iniş ve kalkışlara açtık. Halen o şekilde kullanıyoruz. Orada da yeni pist inşaatına başladık.
TÜRKİYE’NİN UZAY DENEYİMLERİ
Yörüngede 5 adet iletişim uydumuz var. Uyduların planlanan ömrü 15 yıldır. 15 yıl sonra uzaydaki o yörüngeden terk edilirler. Daha fazla alanı kapsayacak yeni bir uyduya ihtiyacımız vardı. Adını 6-A koyduk. Yerli ve milli imkanlarla üretme irademizi ortaya koyduk. Ankara’daki TAI tesislerinde üretim tamamlanmak üzere… İnşallah mart ayının ilk yarısında yer teslimi dediğimiz süreci gerçekleştiriyoruz. 5 ay sonra uzaya göndereceğiz.
Space-X ile görüşmelere devam ediyoruz. Bundan gerçek anlamda faydalanmamız gerektiğini düşünüyoruz. Ukrayna Savaşı’nda yaygın olarak kullanıldı ve afetlerde de kullanılabilir. Buradaki sistem, alıcı antenle doğrudan hizmet almanız anlamına geliyor… Birinci önceliğimiz ülkemizdeki güvenlik kaygılarını ortadan kaldıracak bir mekanizma kurmak. Güvenlikle ilgili tüm kurumlarla toplantılar yaptık. Orada Space-X yetkililerini aradık. Müzakereler devam ediyor.
KIZILDENİZ’DE GEMİ TRAFİĞİ KESİNTİ
(İsrail’in Gazze saldırıları) Çin’den başlayarak tüm Avrupa’ya ve Akdeniz havzasına giden tüm yolları etkiliyor. Mutlaka alternatifler geliştirmemiz gerekiyor.
Süveyş Kanalı’ndan gelen gemiler, Yemen’deki tehdit nedeniyle Ümit Burnu çevresinden geçmeye karar verdi. Son tarih iki katına çıktı. Konteyner maliyetleri 3 kata kadar arttı.
Alternatif güzergahlar önemli, bu konuda çalışmalarımız var. Planladığımız ve uzun süredir üzerinde çalıştığımız Basra Körfezi’nde inşaatı devam eden Faw Limanı’dır. Buradan başlayarak yaklaşık 1200 kilometrelik demiryolu ve otoyol projesi var. Öncelikle Irak hükümeti tarafından yönetiliyor. Nusaybin,Gaziantep,Konya ve İstanbul üzerinden Berlin’e uzanabilecek demiryolu hattı… Proje tamamlanma aşamasında. Irak’la müzakere ediyoruz. Birleşik Arap Emirlikleri ve Katar’ın da sürece dahil olması muhtemel. Bugün bitirmiş olsaydık Süveyş Kanalı’ndaki risk dünyanın gündeminde olmayacaktı. 2024 yılında inşaata başlamayı umuyoruz.
Zengezur Koridoru, Uzakdoğu’dan başlayıp Kazakistan üzerinden Azerbaycan’dan Gürcistan ve Türkiye’ye uzanan bir güzergah… Kapasitesi yıllık 1 milyon ton… Bu, Türkiye’nin Türk dünyası ile ilişkisini sağlayabilecek bir hat. . Kalkınma Yolu ve Zengezur üzerinde enerji nakil sınırları ve iletişim hatları bulunacaktır.
Azerbaycan tarafı ise hızla devam ediyor. Ermenistan çalışmayı sonuna kadar yürütecektir. Ermenistan Başbakanı Paşinyan’ın da yaptığı açıklamalar var.
YÜKSEK HIZLI TREN PROJELERİ
Haritayı kafamda canlandırdığımda; Az önce bahsettiğim Ovaköy’den başlayıp Kapıkule’ye kadar devam eden bir hat var. Gaziantep, Osmaniye ve Mersin… Burada hızlı tren çalışmalarımız devam ediyor.
Oradan Ulukışla, Karaman ve Aksaray’a gidecek proje çalışmalarımız tamamlandı.
Karaman’dan sonra aslında İstanbul’a geliyorsunuz.
İstanbul’dan Kapıkule’ye kadar devam eden bir hızlı tren hattımız var.
Öte yandan Kırıkkale’nin Delice ilçesinden Samsun’a bağlanacak Çorum ve Amasya’ya bağlanacak sınırın projesini de tamamladık.
Samsun’dan Sarp’a kadar proje çalışmalarına da başladık.
TURİSTİK TREN HATLARI ARTACAK MI?
Bu biraz arz-talep meselesi. Van için bir çalışmamız var. Gelecekte bazı batılı ülkelerde olduğu gibi panoramik cam tavanlı trenler planlayacağız.
“2053 projeksiyonunda 52 ile direkt hızlı treni buluşturmuş olacağız.”
KAYNAK: NTV